GAYA VISUAL INFOGRAFIK SEBAGAI IDENTITAS HARIAN KOMPAS DI ERA DIGITAL

Main Article Content

Pandu Lazuardy Patriari
Elda Franzia Jasjfi
Agung Eko Budiwaspada

Abstract

Abstract


The mass media, especially newspapers, are starting and adapt to enter digital platforms as a result of industrial revolution 4.0. People change how to reading and that makes the mass media must be able to provide information briefly but clearly, one of which is through visual journalism, represented by infographics. The Kompas Daily Infographic has its own visual style that distinguishes it from others. This visual style  become an identity that represents the Kompas Daily brand. This study explores how the visual style of infographics becomes the identity of Kompas Daily in terms of text, production, consumption, to socio-culture. The goal is to understand how visual style becomes identity. The methodology uses Norman Fairclough's critical discourse analysis which dissects a phenomenon with three dimensions. The results of this study show that the visual style of Kompas Daily infographic can be an identity that distinguishes it from other media. Infographic visual style is produced to align its ideology, policies, and consumption. Identity is manifested from a pattern that takes place in a continuous time and is formed by various factors, both directly and indirectly influencing it.


Keywords: Mass Media, Infographic, Visual Style, Identity


 


Abstrak


Media massa khususnya surat kabar mulai beradaptasi dengan era revolusi industri 4.0 untuk masuk ke dalam platform digital. Pola baca yang ikut berubah menjadikan media massa harus mampu memberikan informasi dengan singkat namun jelas, salah satunya melalui jurnalisme visual yang diwakili salah satunya dengan infografik. Infografik Harian Kompas memiliki gaya visual sendiri yang membedakan dengan infografik media lain. Gaya visual tersebut dapat menjadi identitas yang mewakili brand Harian Kompas. Penelitian ini mengangkat bagaimana gaya visual infografik menjadi identitas Harian Kompas dilihat dari teks, produksi, konsumsi, hingga sosial budaya. Tujuannya untuk memahami bagaimana gaya visual menjadi identitas. Metodologi menggunakan analisis wacana kritis Norman Fairclough yang membedah suatu fenomena dengan tiga dimensi. Hasil penelitian ini menunjukkan gaya visual infografik Harian Kompas dapat menjadi identitas yang membedakan dengan media lain. Gaya visual infografik diproduksi untuk menyelaraskan ideologi, kebijakan, dan konsumsinya. Identitas terwujud dari pola yang berlangsung dalam waktu yang kontinyu dan terbentuk oleh dari berbagai macam faktor baik yang memengaruhi langsung maupun tidak secara langsung.


Kata kunci: Media Massa, Infografik, Gaya Visual, Identitas

Dimensions

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Referensi

Dick, Murray. 2020. The Infographic: A History of Data Graphics in News and Communications. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press

Fairclough, Norman. 2003. Analysing Discourse. London: Routledge

Fidler, Roger. 1997. Mediamorphosis Understanding New Media. California: Pine Forge Press

Heller, Steven & Seymour Chwast.1988. Graphic Styles From Victorian to Post Modern. New York: Harry N. Abrams Inc Publisher

Sumartono. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif Seni Rupa & Desain. Jakarta: Universitas Trisakti

Jenkins, Richard. 2008. Social Identity. London: Routledge

Kompas. 2015. 50 Tahun Kompas Memberi Makna. Jakarta: Penerbit Buku Kompas

Kompas. 2018. Panduan Desain Kompas 2018. Jakarta: Kompas

Landa, Robin. 2011. Graphic Design Solution. Boston: Wadsworth

Lankow, Jason dkk. 2014. Infografis: Kedasyatan Cara Bercerita Visual; Widodo, Alex Tri Kantjono, Penerjemah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Leksono, Ninok. 2016. Yuk, Simak Pak Jakob Berujar. Jakarta: Penerbit Buku Kompas

Meyer, Eric K. 1997. Designing Infographics Theory: Creative Techniques & Practical Solutions. Indiana: Hayden Books.

Newman, Nic, Richard Fletcher, Anne Schulz, Simge Andı, Craig T. Robertson, and Rasmus Kleis Nielsen. 2021. Reuters Institute Digital News Report 2021. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.

Smiciklas, Mark. 2012. The Power of Infographic. Indianapolis: Que.

Soedarso Sp. 1990. Tinjauan Seni: Sebuah Pengantar untuk Apresiasi Seni. Yogyakarta: Saku Dayar Sana

Soehadi, Burhan. 1978. Media Komunikasi Massa dan Perannya dalam Pembentukan Opini Publik, Medan: Fakultas Hukum USU.

Stovall, James Glenn. Infographics a journalist Guide. Massachusetts: Allyn and Bacon.

Tim Buku Kompas. 2008. Buku Panduan Kompas. Jakarta: Penerbit Buku Kompas

Wicandra, Obed Bima. 2006. “Peran Infografis pada Media Massa Cetak”. Nirmana, Vol. 8, No.1:44-50.

Kompasgramedia. “Vision-Mission”. https://www.kompasgramedia.com/about-kg/vision-mission

https://bpptik.kominfo.go.id/2021/07/23/9088/pola-konsumsi-masyarakat-dalam-mengakses-berita-saat-pandemi/

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2