PROSES BELAJAR SEORANG ANAK TUNARUNGU MELALUI PENDEKATAN PHOTO STORY

Main Article Content

Aloysius Mirecelio Gitta Purwanto
Erlina Novianti
Silviana Amanda A. Tahalea

Abstract

Abstract
The Learning Process of a Deaf Kid Through Photo Story Approach. Photo story
is a subsidiary of photojournalism. Photo story is an arrangement of photos that can
convey a strong message, arouse enthusiasm, present a moving message, entertain, and
provoke debate. Photo stories are an approach to storytelling by using several photos
and additional text to explain context or background. The photo technique taken is black
and white to symbolize the silent world of deaf children that is different from the other
normal world. The purpose of this research is to document Justin’s learning process and
social life at SD-LB Pangudi Luhur, West Jakarta, and to visualize Justin as a student of
SLB PL in narrative photo stories. The method used in this research is observation and
also study literature. Based on the results of the research, the photo stories in this paper
are a collection of more than 10 photos arranged in such a way and are interrelated
to tell a phenomenon or an event from the author’s point of view. This story photo
is narrative. The author takes a candid photoshoot of Justin to capture the essence
of Justin’s person and behavior. In black and white photo techniques, recognizing the
character of the light to show the gradation of the photo is very important. Black and
white photos are taken by the author to depict a world that is quiet, a little gloomy,
without color, for most deaf children to live their lives.
Keywords: journalism, black and white, deaf, photo stories, narrative

Abstrak
Proses Belajar Seorang Anak Tunarungu Melalui Pendekatan Photo Story. Photo
story merupakan genre foto cabang dari foto jurnalistik. Photo story merupakan foto
susunan foto yang mampu menyampaikan pesan yang kuat, membangkitkan semangat,
menghadirkan pesan haru, menghibur, hingga memancing perdebatan. Foto cerita adalah
pendekatan bercerita dengan menggunakan beberapa foto dan tambahan teks untuk
menjelaskan konteks atau latar belakang. Teknik foto yang diambil adalah hitam-putih
untuk melambangkan dunia sunyi dari anak-anak tunarungu yang berbeda dengan dunia
normal yang lain. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendokumentasikan proses
belajar dan kehidupan sosial Justin di SD-LB Pangudi Luhur Jakarta Barat dan untuk
memvisualisasikan Justin sebagai pelajar dari SLB PL dalam photo story. Metode yang
digunakan dalam penelitian ini dengan observasi dan juga studi literatur. Berdasarkan
hasil penelitian, foto cerita dalam tulisan ini adalah merupakan kumpulan lebih dari
10 foto yang disusun sedemikian rupa dan saling terkait menceritakan fenomena atau
suatu peristiwa dari sudut pandang penulis. Foto cerita ini bersifat foto naratif. Penulis
melakukan pemotretan secara candid terhadap Justin untuk menangkap esensi dari
pribadi dan perilaku Justin. Dalam teknik foto hitam putih, mengenali karakter cahaya
untuk menampilkan gradasi foto sangatlah penting. Foto warna hitam dan putih diambil
oleh penulis untuk menggambarkan dunia yang sunyi, sedikit suram, tanpa warna, bagi
sebagian besar anak tunarungu dalam menjalani hidupnya.
Kata kunci: foto cerita, available lighting, hitam dan putih, tunarungu
Dimensions

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Aloysius Mirecelio Gitta Purwanto, Triskati University

Prodi Fotografi- FSRD Usakti

Most read articles by the same author(s)